Měníme osnovy

Blog

Kompetence k učení: Učení je biologickou potřebou dětí. Jak ji nezničit, ale posílit?

25. 3. 2024 | Vendula Procházková

Děti se rodí se schopností učit se novým věcem. Je to jejich biologická potřeba. Během prvních let života se každý den učí spoustu nových věcí. Jde jim to samo od sebe. Jak tuto potřebu a touhu v dětech podporovat a rozvíjet i ve školním věku?

Začít spolu: Pomáhá školám učit tak, aby to děti bavilo a dávalo to smysl

27. 2. 2024 | Ing. Dita Hrudová, Step by Step ČR

Představte si, že chodíte do školy, kde vás to baví a kde vám učení dává smysl. Chápete, co se zrovna učíte a k čemu vám to je. Když uděláte chybu, dozvíte se, že chybou se poučíte a příště zkusíte jinou cestu. Ve škole máte slovní hodnocení a spolu s učitelem si nastavíte plán, kam se v jednotlivých oblastech můžete posunout. Učíte se samostatnosti, používáte kritické myšlení a umíte si poradit, když nastanou problémy. Osvojíte si ochotu naslouchat a pomoct, když někdo potřebuje, a víte, že ostatní pomohou vám. Přesně takový přístup najdete ve školách s programem Začít spolu, který letos oslaví 30 let v ČR.

Rodiče by měli mít možnost zapojit se do vzdělávání svých dětí

23. 2. 2024 | Vendula Procházková

Napsat domácí úkol, vytvořit skupinový projekt a aktivně se zapojovat do výuky po celý rok. Klasické požadavky na žáky základní školy. Paní učitelka Karolína Peřichová se nebojí stejné úkoly zadávat i rodičům svých žáčků. Proč to dělá? A jak na to rodiče reagují? “Díky těmto aktivitám se od samého začátku zapojují do vzdělávání svých dětí. Společně si nastavujeme očekávání a všem se nám pak společně líp pracuje. Vzájemně si důvěřujeme a cítíme se lépe,” přiblížila paní učitelka, která deset let učí podle programu Začít spolu.

S dětmi bychom si měli i ve škole mnohem více hrát

16. 2. 2024 | Markéta Beková

Marcela Murgašová vede nadaci BLÍŽKSOBĚ a stojí za iniciativou Měníme osnovy, která usiluje o to, aby byly děti na dnešní rychle se měnící svět připravené a aby v tomto světě dokázaly být šťastné. Současně učí v malé komunitní škole, je členkou dvou školských rad, jednou za rodiče a podruhé za zřizovatele, a lektoruje kurz Trauma respektujícího přístupu v řešení náročného chování dětí pro učitele.

Autorita učitele? Jasně, ale říkejme jí respekt

31. 1. 2024 | Michaela Čejková

Sbalila děti i rodiče a odjela s nimi na víkend na hory. Tak začal školní rok ve třídě paní učitelky Jany Sadilové v ZŠ Horáčkova. Rodiče se od začátku podílí na vzdělávání svých dětí. Žáci, učitelka i rodiče jsou rovnocennými partnery. Paní Sadilová se může chlubit tím, že učí ve třídě, kde jsou děti šťastné. Jak se jí to za půl roku povedlo?