Blog
Melichárková: Podle mě by měl být ve výuce aktivní žák, nikoliv učitel
30. 10. 2024 | Vendula Procházková
Říjen je měsícem podnikavosti, která patří mezi jednu z osmi klíčových kompetencí. Tu už několik let do výuky aplikují v ZŠ Horácké náměstí v Brně a moc se jim to daří. Získali certifikaci Podnikavá škola, mají obecní žákovský parlament a k podnikavosti motivují i rodiče. O tom, jak se k tomu dostali nám povyprávěla ředitelka školy, Ivana Melichárková.
Kačabová: Podnikavých cest je přesně tolik, kolik kolem sebe člověk vidí příležitostí. K tomu bychom měli vést děti v rámci základního vzdělávání
17. 10. 2024 | Vendula Procházková
Podnikavost patří mezi jednu z osmi klíčových kompetencí podle Evropského referenčního rámce, která by se měla propisovat i do našeho vzdělávacího systému. Zároveň je podnikavost i součástí nových rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Proč je důležité do výuky zařadit právě podnikavost? A jakými způsoby je možné ji u dětí rozvíjet? Odpovědi na tyto otázky vám zodpovíme v následujícím rozhovoru s Annou Kačabovou, ředitelkou Asociace podnikavé Česko.
Inspirace z Nizozemí: Samostatné děti i školní pes
20. 9. 2024 | Lucie Römer
Navštívit školu BBS Haren Donk en Reit School na jihu Nizozemska je zážitek už jen díky budově, kde sídlí. V minimalisticky pojaté stavbě převládá sklo, přiznaný beton a cihly. V multifunkčním domě jsou kromě základní školy i jesle, kanceláře vedení města, sociální pracovníci či nízkoprahový klub. Právě propojování různých komunit má škola společné i s dalšími „základkami“, které na jaře v Nizozemsku navštívila početná skupina českých odborníků na vzdělávání s Nadačním fondem Eduzměna. Cílem bylo mimo jiné zjistit, jak evropský šampion ve wellbeingu žáků i učitelů o tuto oblast pečuje.
Učitele vyčerpává komunikace s rodiči studentů
16. 9. 2024 | Vendula Procházková
Kdy jste naposledy pochválili učitele svých dětí? Z nedávného výzkumu vědců Národního institutu SYRI vyplývá, že učitelé dnes čelí stále většímu tlaku ze strany rodičů. Komunikace s rodiči se pro mnohé učitele stala náročnější než samotná výuka, což vede k vyčerpání a ztrátě motivace.
Ryška: Děti musí mít více příležitostí mluvit a prezentovat
27. 6. 2024 | Michaela Čejková
Proč a jak zařadit do výuky rozvoj komunikačních kompetencí? Jaké překážky mohou učitelé a studenti v tomto procesu překonávat? Odpovědi na tyto otázky přináší rozhovor s didaktikem Davidem Ryškou.