Blog
Inspirace z Nizozemí: Samostatné děti i školní pes
20. 9. 2024 | Lucie Römer
Navštívit školu BBS Haren Donk en Reit School na jihu Nizozemska je zážitek už jen díky budově, kde sídlí. V minimalisticky pojaté stavbě převládá sklo, přiznaný beton a cihly. V multifunkčním domě jsou kromě základní školy i jesle, kanceláře vedení města, sociální pracovníci či nízkoprahový klub. Právě propojování různých komunit má škola společné i s dalšími „základkami“, které na jaře v Nizozemsku navštívila početná skupina českých odborníků na vzdělávání s Nadačním fondem Eduzměna. Cílem bylo mimo jiné zjistit, jak evropský šampion ve wellbeingu žáků i učitelů o tuto oblast pečuje.
Učitele vyčerpává komunikace s rodiči studentů
16. 9. 2024 | Vendula Procházková
Kdy jste naposledy pochválili učitele svých dětí? Z nedávného výzkumu vědců Národního institutu SYRI vyplývá, že učitelé dnes čelí stále většímu tlaku ze strany rodičů. Komunikace s rodiči se pro mnohé učitele stala náročnější než samotná výuka, což vede k vyčerpání a ztrátě motivace.
Ryška: Děti musí mít více příležitostí mluvit a prezentovat
27. 6. 2024 | Michaela Čejková
Proč a jak zařadit do výuky rozvoj komunikačních kompetencí? Jaké překážky mohou učitelé a studenti v tomto procesu překonávat? Odpovědi na tyto otázky přináší rozhovor s didaktikem Davidem Ryškou.
Barvínková: S dětmi si tykáme a komunikujeme jako s partnery
23. 6. 2024 | Vendula Procházková
Semafor konfliktů, slovíčko STOP a školní sněm. To je jen zlomek komunikačních aktivit, které paní učitelka Barvínková ze ZŠ a MŠ Dolní Třešňovec s dětmi aplikuje. Komunikační kompetence podle ní stojí na žákovském hlasu a učí děti, jak řešit konflikty hravou formou pomocí nenásilné komunikace.
Zodpovědnost, respekt, bezpečí. Hlavní hodnoty si určili sami učitelé
15. 6. 2024 | Barbora Postránecká
Základní škola v Benešově nad Ploučnicí patří k těm, které se rozhodly řešit výchovné problémy svých žáků jinak než pouze napomínáním, poznámkami a jinými tresty. Místo toho jim učitelé pečlivě vysvětlují školní pravidla, učí je, jaké chování se po nich vyžaduje, a umí ocenit, když se to žákům daří. Ředitel školy Jakub Zelený věří, že je to efektivnější cesta, a snaží se o tom postupně přesvědčit i celý svůj učitelský sbor.