Blog
Babanová: První krok k dobré škole spočívá v nastavení kultury učení
11. 12. 2024 | Vendula Procházková
Partnerský vztah s dětmi, bezpečné prostředí pro vzájemné učení mezi dětmi i mezi dospělými i žákovský hlas a volba ve výtvarné výchově. To jsou témata, kterými se v rámci kulturní kompetence a jejího rozvoje ve výuce zabývá učitelka a metodička vzdělávacího programu Začít spolu Anna Babanová. Napsala několik pedagogických publikací, učí děti pojmenovávat bez obav, co jim nejde a inspiraci ke sdílení zkušeností načerpala mezi vyučujícími Začít spolu, ale také na svých zahraničních cestách.
Koflerová: Díky kulturní kompetenci budou děti připraveny na komunikaci a spolupráci s lidmi z odlišných kulturních prostředí, která se v dnešním světě přirozeně prolínají
4. 11. 2024 | Vendula Procházková
Rozvíjení klíčových kompetencí, podněty k prožívání Vánoc a Velikonoc, seznámení s kostelem nejen jako s historickou památkou, a to vše při plném respektování náboženské neutrality školy – to jsou některá z témat, kterými se zabývá se svým týmem Šárka Koflerová, vedoucí Katechetického a pedagogického centra v Ostravě.
Melichárková: Podle mě by měl být ve výuce aktivní žák, nikoliv učitel
30. 10. 2024 | Vendula Procházková
Říjen je měsícem podnikavosti, která patří mezi jednu z osmi klíčových kompetencí. Tu už několik let do výuky aplikují v ZŠ Horácké náměstí v Brně a moc se jim to daří. Získali certifikaci Podnikavá škola, mají obecní žákovský parlament a k podnikavosti motivují i rodiče. O tom, jak se k tomu dostali nám povyprávěla ředitelka školy, Ivana Melichárková.
Kačabová: Podnikavých cest je přesně tolik, kolik kolem sebe člověk vidí příležitostí. K tomu bychom měli vést děti v rámci základního vzdělávání
17. 10. 2024 | Vendula Procházková
Podnikavost patří mezi jednu z osmi klíčových kompetencí podle Evropského referenčního rámce, která by se měla propisovat i do našeho vzdělávacího systému. Zároveň je podnikavost i součástí nových rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Proč je důležité do výuky zařadit právě podnikavost? A jakými způsoby je možné ji u dětí rozvíjet? Odpovědi na tyto otázky vám zodpovíme v následujícím rozhovoru s Annou Kačabovou, ředitelkou Asociace podnikavé Česko.
Inspirace z Nizozemí: Samostatné děti i školní pes
20. 9. 2024 | Lucie Römer
Navštívit školu BBS Haren Donk en Reit School na jihu Nizozemska je zážitek už jen díky budově, kde sídlí. V minimalisticky pojaté stavbě převládá sklo, přiznaný beton a cihly. V multifunkčním domě jsou kromě základní školy i jesle, kanceláře vedení města, sociální pracovníci či nízkoprahový klub. Právě propojování různých komunit má škola společné i s dalšími „základkami“, které na jaře v Nizozemsku navštívila početná skupina českých odborníků na vzdělávání s Nadačním fondem Eduzměna. Cílem bylo mimo jiné zjistit, jak evropský šampion ve wellbeingu žáků i učitelů o tuto oblast pečuje.