Blog
Rodiče jsou důležití partneři změn ve vzdělávání
18. 11. 2025 | Markéta Beková
České školství prochází zásadní proměnou. Místo memorování znalostí je kladen důraz na rozvoj kompetencí, které mají děti připravit na život v rychle se měnícím světě. Pro úspěch této změny je zásadní, aby ji pochopili i rodiče. „Pokud rodičům nevysvětlíme, co a proč se mění, budou od školy čekat to, co sami zažili. A to už dnes nestačí,“ říká Mgr. Marcela Murgašová, zakladatelka iniciativy Měníme osnovy. V rozhovoru popisuje, jak školám i rodičům pomáhat překonat strach ze změn, proč je partnerský přístup zásadní a co se můžeme naučit od zahraničních škol.
Co je kompetence k podnikavosti?
20. 10. 2025 | Bohuslav Bohuněk
Schopnost přizpůsobit se rychlým změnám, vnímat překážky jako výzvy a umět přehodnotit cestu k cíli, aniž bychom to vnímali jako selhání. I tyto dovednosti by podle Dáši Zouharové, která je garantkou pro KK k podnikavosti a pracovní, měla škola rozvíjet.
Občanská výchova ve škole: jak děti učíme respektu, empatii a kritickému myšlení
17. 9. 2025 | Renata Černá
V rozhovoru s Karlem Minaříkem (ředitelem Základní školy Partyzánská v České Lípě) a Petrou Slámovou (učitelkou českého jazyka a občanské výchovy) se dozvíte, jak se děti v hodinách "občanky" učí respektu, empatii a kritickému myšlení. Vysvětlují, jak reagovat na aktuální témata, jak děti zapojit do rozhodování a jak rodiče mohou podporovat rozvoj občanské odpovědnosti i v domácím prostředí.
Podnikavost: Klíčová dovednost pro budoucnost dětí.
31. 7. 2025 |
Podnikavost je dovednost, kterou si stále více rodičů spojuje s významnou kompetencí pro 21. století. Přesto její skutečný význam zůstává pro většinu veřejnosti nejasný. Vyplývá to z aktuálního průzkumu, který pro Asociaci podnikavé Česko realizovala agentura NMS Market Research. I když výsledky ukazují pozitivní posun oproti minulým rokům, stále existují hlubší výzvy, které je potřeba řešit.
Z lavic do přírody
4. 6. 2025 | Markéta Beková
Kateřina Čiháková je garantkou přírodopisu v Národním pedagogickém institutu. V rozhovoru popisuje, proč je důležité učit venku, jaké výzvy čekají na učitele v rámci nového RVP a jak zapojit žáky do řešení reálných problémů.