Měníme osnovy

Blog

Kačabová: Podnikavých cest je přesně tolik, kolik kolem sebe člověk vidí příležitostí. K tomu bychom měli vést děti v rámci základního vzdělávání

17. 10. 2024 | Vendula Procházková

Podnikavost patří mezi jednu z osmi klíčových kompetencí podle Evropského referenčního rámce, která by se měla propisovat i do našeho vzdělávacího systému. Zároveň je podnikavost i součástí nových rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Proč je důležité do výuky zařadit právě podnikavost? A jakými způsoby je možné ji u dětí rozvíjet? Odpovědi na tyto otázky vám zodpovíme v následujícím rozhovoru s Annou Kačabovou, ředitelkou Asociace podnikavé Česko.

Inspirace z Nizozemí: Samostatné děti i školní pes

20. 9. 2024 | Lucie Römer

Navštívit školu BBS Haren Donk en Reit School na jihu Nizozemska je zážitek už jen díky budově, kde sídlí. V minimalisticky pojaté stavbě převládá sklo, přiznaný beton a cihly. V multifunkčním domě jsou kromě základní školy i jesle, kanceláře vedení města, sociální pracovníci či nízkoprahový klub. Právě propojování různých komunit má škola společné i s dalšími „základkami“, které na jaře v Nizozemsku navštívila početná skupina českých odborníků na vzdělávání s Nadačním fondem Eduzměna. Cílem bylo mimo jiné zjistit, jak evropský šampion ve wellbeingu žáků i učitelů o tuto oblast pečuje.

Barvínková: S dětmi si tykáme a komunikujeme jako s partnery

23. 6. 2024 | Vendula Procházková

Semafor konfliktů, slovíčko STOP a školní sněm. To je jen zlomek komunikačních aktivit, které paní učitelka Barvínková ze ZŠ a MŠ Dolní Třešňovec s dětmi aplikuje. Komunikační kompetence podle ní stojí na žákovském hlasu a učí děti, jak řešit konflikty hravou formou pomocí nenásilné komunikace.

Zodpovědnost, respekt, bezpečí. Hlavní hodnoty si určili sami učitelé

15. 6. 2024 | Barbora Postránecká

Základní škola v Benešově nad Ploučnicí patří k těm, které se rozhodly řešit výchovné problémy svých žáků jinak než pouze napomínáním, poznámkami a jinými tresty. Místo toho jim učitelé pečlivě vysvětlují školní pravidla, učí je, jaké chování se po nich vyžaduje, a umí ocenit, když se to žákům daří. Ředitel školy Jakub Zelený věří, že je to efektivnější cesta, a snaží se o tom postupně přesvědčit i celý svůj učitelský sbor.

O. Horák: Nechme děti rozhodovat. Ale ne jen na oko

20. 5. 2024 | Michaela Čejková

Jakou roli dnes hraje škola? Není to jen budova plná dětí a učitelů, ale komunita, která zahrnuje i rodiče a další členy okolí. Jak by měli učitelé učit děti být součástí této komunity a najít si v ní svou roli, sbírat zkušenosti, které pak mohou využít v jiných komunitách - v práci, ale také v celé společnosti? Přečtěte si rozhovor s Ondřejem Horákem a dozvíte se, proč je důležité rozvíjet občanskou kompetenci u dětí.