Měníme osnovy

Zpět

Jak děti hravě učit finanční gramotnosti podle Ivany Tesarčíkové

24. 4. 2025 | Renata Černá

Finanční gramotnost se stává nedílnou součástí vzdělávání již od základních škol a přináší řadu praktických benefitů. Učitelka Ivana Tesarčíková v rozhovoru popisuje, jakým způsobem začleňuje finanční témata do výuky a jak díky platformě Skoala dokáže připravit děti na reálný život. Zároveň přináší cenné tipy pro rodiče, jak podporovat správné finanční návyky dětí i doma.

Jak děti hravě učit finanční gramotnosti podle Ivany Tesarčíkové

Můžete nám přiblížit, jak konkrétně začleňujete finanční témata do výuky u vás ve škole?

Ve škole máme například hodinovou výuku finanční matematiky, kterou vyučujeme v 9. ročníku. Obsahově se věnujeme nejen spotřebitelským tématům (např. jak sepsat reklamaci), ale jde nám i o ucelený pohled na život, kdy se dotýkáme také makroekonomických témat jako je inflace nebo nezaměstnanost. 

Od jakého věku dětí s takto zaměřenou výukou začínáte?

Finanční vzdělávání začínáme už na prvním stupni prostřednictvím předmětů jako matematika či etická výchova, kde se žáci seznamují např. s konceptem rozpočtu. V hodinách informatiky klademe velký důraz na bezpečnost na sociálních sítích a internetu. Diskutujeme například o reklamách, které mohou vytvářet falešné iluze, a upozorňujeme na rizika spojená s online obchodováním nebo zneužitím platebních karet apod. Vše je přizpůsobené věku dětí a je to velice baví a jsou k těmto tématům vnímavé.

Jaká je Vaše zkušenost s platformou Skoala a jak ji využíváte ve výuce?
Před mým nástupem se na naší škole finanční matematika učila spíše strnule a obsah byl pouze teoretický. Jakmile se mi naskytla příležitost, zapojila jsem se do projektu Skoala, a zjistila jsem, že platforma nabízí ucelený a prakticky orientovaný materiál – od interaktivních her po zábavná videa, která děti velice baví.

S pomocí této platformy, která byla zpracována tak, aby ji dokázal využívat i učitel bez speciálních ekonomických znalostí, se daří systematicky vnášet finanční témata do výuky. Pro učitele z jiných škol dokonce organizujeme i tzv. „Digi kavárnu“,což je akce, kde mají možnost získat potřebné certifikáty a praktickou zpětnou vazbu.

Jaké jsou podle Vás hlavní přednosti platformy Skoala a vnímáte i nějaké překážky v rozvoji současného konceptu finančního vzdělávání na školách?

Hlavní předností je, že obsah platformy Skoala je obsahově komplexní a systematicky zpracovaný – témata jsou přizpůsobená věku žáků a lze je využít v různých formách, například při skupinových pracích, dramatizacích či vyprávění příběhů. Na druhou stranu však vidím určitou bariéru, která vychází z obav učitelů. Mnozí se bojí učit témata, která jsou mimo jejich obvyklou specializaci, a proto se často o finanční vzdělávání moc nezajímají.

Podobná situace platí i mezi řediteli škol, kteří někdy nejsou ochotni investovat čas do rozšiřování této oblasti. Přesto jsem přesvědčená, že stačí, když se pro dané téma najde jeden nebo dva nadšení učitelé, aby se celková úroveň finanční gramotnosti ve škole posunula kupředu.

Máte tipy pro rodiče, jak v domácím prostředí rozvíjet základy finanční gramotnosti u dětí již od raného věku?
Jsem zastánkyní pravidelného kapesného. Je důležité, aby děti měly vlastní peníze, s nimiž se naučí hospodařit. Dále doporučuji využívat i bankovní produkty, které jsou dnes již dostupné i pro mladší žáky – některé banky totiž nabízejí dětské účty s omezeným finančním limitem. Kromě toho je nezbytné vést s dětmi otevřený rodinný dialog o penězích – mluvit o nákupech, o tom, jak správně vyhodnotit, co je potřeba koupit a co je jen lákadlo.

Taková praktická diskuze doma je velmi cenná, protože tím děti získají nejen znalosti, ale i postoj, který jim pomůže činit promyšlená rozhodnutí v budoucnu. Rodičům mohu doporučit, aby doma společně také využívali např. hry nebo videa z platformy Skoala, protože se hravou formou děti vzdělávají a rodiče jim v tom mohou pomáhat. Vstup do platformy je zcela zdarma jak pro učitele, tak i pro rodiče dětí, stačí se pouze zaregistrovat.

Kdo je Ivana Tesarčíková? 

Vystudovala obor Aplikace Matematiky v ekonomii na přírodovědecké fakultě Ostravské Univerzity a obor Finance na ekonomické fakultě Vysoké školy Báňské V Ostravě. V současné době učí matematiku a informatiku na Základní škole Staré Město u Frýdku-Místku. Od začátku svého působení na škole zjistila, že finanční vzdělávání má své nezastupitelné místo a je důležité děti v tomto směru vzdělávat. Když přišla nabídka zapojit se do projektu Skoala, neváhala a i když ze začátku neměla jasnou představu, co všechno to bude obnášet, hned po první schůzce byla nadšená a věděla, že je to projekt, který má smysl a je velice důležitý.

 

Zpět