Podnikavost: Klíčová dovednost pro budoucnost dětí.
31. 7. 2025 |
Podnikavost je dovednost, kterou si stále více rodičů spojuje s významnou kompetencí pro 21. století. Přesto její skutečný význam zůstává pro většinu veřejnosti nejasný. Vyplývá to z aktuálního průzkumu, který pro Asociaci podnikavé Česko realizovala agentura NMS Market Research. I když výsledky ukazují pozitivní posun oproti minulým rokům, stále existují hlubší výzvy, které je potřeba řešit.

Podnikavost stále na okraji zájmu
Podnikavost je jednou z osmi klíčových kompetencí pro celoživotní učení podle doporučení Evropské komise. Přesto ji jen 16,3 % dospělých Čechů označuje za dovednost nezbytnou pro život v 21. století. Oproti minulému roku, kdy to bylo pouze 14 %, jde o mírné zlepšení, avšak stále se jedná o velmi nízké číslo. V porovnání s jinými dovednostmi, jako je komunikace nebo schopnost řešit problémy, podnikavost zůstává na okraji zájmu.
Znalost roste, pochopení zaostává
Pokud jde o povědomí o pojmu podnikavost, průzkum ukazuje pozitivní změnu. Zatímco v roce 2024 o podnikavosti nikdy neslyšelo 62 % respondentů, letos je to pouze 30 %. Z těch, kdo pojem znají, ale až 69 % přiznává, že mají jen velmi hrubou představu o tom, co podnikavost obnáší. Často je podnikavost mylně zaměňována s podnikáním jako činností, místo aby byla vnímána jako klíčová kompetence pro řešení problémů a hledání příležitostí.
Nerovnoměrný rozvoj v českých školách
Podnikavost se v českých školách rozvíjí nerovnoměrně. Více než tři čtvrtiny rodičů by si přály, aby školy věnovaly podnikavosti větší pozornost, avšak 28 % rodičů uvádí, že na škole jejich dítěte podnikavost není vůbec rozvíjena. Zároveň ale pouze 15 % rodičů považuje rozvoj podnikavosti na své škole za dostatečný.
Zajímavé je, že rodiče starších dětí, především na druhém stupni základních škol a středních školách, mají výrazně větší povědomí o podnikavosti než rodiče mladších dětí. To naznačuje, že podnikavost se více rozvíjí na vyšších stupních vzdělávání, a že zlepšení podpory je potřeba zejména na nižších stupních, jako jsou mateřské a první stupně základních škol.
Další klíčové kompetence na okraji zájmu
Průzkum také upozornil na problém s vnímáním dalších klíčových dovedností pro celoživotní učení, jako je gramotnost a matematická kompetence. Tři z deseti Čechů nepovažují za klíčovou schopnost identifikovat, chápat a vyjadřovat pojmy a fakta v písemné i ústní podobě, což je základní dovednost pro komunikaci a analýzu informací. Pouze 38 % respondentů považuje matematické myšlení za důležité pro každodenní život.
Podnikavost není jen podnikání
Jak zdůrazňuje Anna Kačabová, ředitelka Asociace podnikavé Česko, podnikavost by neměla být vnímána jen jako schopnost založit firmu. „Jde o schopnost vnímat problémy jako příležitosti, hledat řešení a aktivně je realizovat. To je nezbytná dovednost pro život, práci i občanskou aktivitu v budoucnosti. A je jisté, že se bude stále více měnit, jak se společnost vyvíjí,“ říká Kačabová.
Co je třeba změnit?
Z průzkumu vyplývají klíčová doporučení pro další kroky:
Zvýšit osvětu o skutečném významu podnikavosti nejen mezi veřejností, ale i v odborné a politické sféře.
Zakotvit podnikavost nejen formálně, ale i prakticky do rámcových vzdělávacích programů.
Podporovat školní iniciativy zaměřené na podnikavost, které využívají projektové a zkušenostní učení.
Zvážit návrat České republiky do mezinárodního výzkumu Global Entrepreneurship Monitor (GEM), který může pomoci lépe pochopit dynamiku podnikání, problémy, kterým lidé čelí, a stereotypy v podnikatelském prostředí.
Podnikavost jako jedna z klíčových kompetencí v novém RVP
Kompetence podnikavosti byla zařazená jako jedna z klíčových kompetencí v novém Rámcovém vzdělávacím plánu, který se schválil na konci roku 2024.Pro budoucnost našich dětí je klíčové, abychom ji i my rodiče začali vnímat jako klíčovou kompetenci a podpořili tak motivaci učitelů a vedení škol rozvíjet ji v rámci svých předmětů. A pokud byste pro své děti chtěli udělat ještě o malinko více, zkuste popřemýšlet, jak podnikavost u dětí můžete rozvíjet vy sami. Tipy najdete například na našich sociálních sítích.
Průzkum byl realizován v březnu 2025 na reprezentativním vzorku 1 002 respondentů z celé České republiky.
O Asociaci podnikavé Česko a průzkumu
Průzkum byl realizován v březnu 2025 na reprezentativním vzorku 1 002 respondentů z celé České republiky. Asociace podnikavé Česko, která vznikla v roce 2022, se zaměřuje na přípravu českého vzdělávacího systému na budoucnost. Jejím cílem je podpořit rozvoj podnikavosti a klíčových kompetencí u dětí a mladých lidí.
ZDROJ: tisková zpráva průzkum Asociace podnikavé Česko 2025