Měníme osnovy

Zpět

Kačabová: Podnikavých cest je přesně tolik, kolik kolem sebe člověk vidí příležitostí. K tomu bychom měli vést děti v rámci základního vzdělávání

17. 10. 2024 | Vendula Procházková

Podnikavost patří mezi jednu z osmi klíčových kompetencí podle Evropského referenčního rámce, která by se měla propisovat i do našeho vzdělávacího systému. Zároveň je podnikavost i součástí nových rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Proč je důležité do výuky zařadit právě podnikavost? A jakými způsoby je možné ji u dětí rozvíjet? Odpovědi na tyto otázky vám zodpovíme v následujícím rozhovoru s Annou Kačabovou, ředitelkou Asociace podnikavé Česko.

Kačabová: Podnikavých cest je přesně tolik, kolik kolem sebe člověk vidí příležitostí. K tomu bychom měli vést děti v rámci základního vzdělávání

Jak byste rodičům představila Asociaci podnikavé Česko? 

Jsme nezisková organizace, která zastřešuje další vzdělávací organizace a školy a společně se snažíme směrem k českému vzdělávacímu systému zvědomit a zdůraznit, že je potřeba napříč celoživotním vzděláváním a celoživotní cestou rozvíjet kompetenci k podnikavosti. V současné době sdružujeme 14 institucí a škol, které nabízí kvalitní aktivity na rozvoj podnikavosti na všech úrovních vzdělávání. Mezi členskou základnu patří organizace Schola Empirica, spolek Prototýpci, Lipka, program Můžeš podnikat, JA Czech, Mezinárodní cena vévody z Edinburghu (DOFE), Your Chance, Česká středoškolská unie, Nadační fond vzdělávání a podnikání, DEX innovation centre, Nadace Z, komunita Czech Founders, a školy - Smíchovská střední průmyslová škola a gymnázium a EKOgymnázium Brno.

Prvním krokem ale je správně pochopit, co to vlastně ta podnikavost znamená. 

Jak byste tedy pojem podnikavost správně vysvětlila? 

Termín podnikavost (jiným slovem činorodost) je vnímaný ve společnosti rozdílně, proto je potřebné v tomto směru dělat osvětu. Nejde jen o cestu k podnikání. Jedná se o způsob přemýšlení, kdy svět kolem sebe vnímáme jako síť plnou příležitostí, které začneme aktivně řešit a něco z nich vytvoříme. Podnikavost může vyústit právě k podnikání, ale nemusí. Podnikavý může být i zaměstnanec nebo zakladatel nějaké komunitní aktivity. Předpoklad je, aby byl člověk kreativní, měl představivost a věděl, že může věci kolem sebe měnit k lepšímu. Jinak řečeno, když kolem sebe vidíme příležitost, chytneme ji za pačesy a nečekáme na pokyn někoho dalšího. Sami si to promyslíme a vyzkoušíme, začneme jednat. 

Proč je podle vás podnikavost důležitá? 

Myslím si, že bez této sady kompetencí (souhrnně nazvané podnikavost) máme do budoucna jako český národ velmi špatnou šanci uspět. Je to kompetence, která je nástrojem/způsobem, jak můžeme lépe čelit budoucnosti, ve které je jedinou jistotou změna, která je ale čím dál rychlejší. Když si tuto kompetenci osvojíme, tak ve světě plném změn zvládneme lépe fungovat. Proto by u českých rodičů měl být rozvoj této kompetenci u jejich dětí na prvním místě.

Pomocí jakých aktivit by měla být tato kompetence implementovaná do výuky?

Asi největším klíčem k podnikavosti je projektová výuka – to, že necháme žáky či studenty samotné navrhnout řešení nějakého problému a ideálně takového, který také sami identifikují. A při procesu řešení takového projektu je učitel průvodcem, nikoliv vůdcem. Řada škol už podnikavé aktivity do výuky zařazuje a jsou v tom skvělé. A těm, které váhají, a nebo si neví rady, můžeme nabídnout naši pomoc, resp. pomoc našich členů, protože každý z nich může pomoci s rozvojem podnikavosti ze své perspektivy. Věříme totiž, že rozvíjet podnikavost ve vzdělávacím systému je možné pouze tak, že budeme spolupracovat a vzájemně na sebe navazovat ve svých aktivitách. 

Kdybychom se na podnikavost podívali jako na cestu, daří se nám pokrývat velkou část z ní – od mateřské školy, přes projektovou výuku na základních školách, vzdělávání pro učitele a ředitele základních škol, inspirace konkrétními příběhy podnikatelů pro středoškoláky, dobrovolnické projekty, aktivizace školních parlamentů….To všechno může pomoci škole nastartovat podnikavost a ve studentech zažehnout ten důležitý pocit, že může někomu pomoci, sám něco vymyslet a změnit. Ne všechno ale zachrání škola. Měli bychom to trénovat s dětmi i my, rodiče. 

Jak se dá tedy podnikavost rozvíjet u dětí například doma mimo školní systém? 

Můžeme děti nechat například naplánovat cestu nebo dovolenou, kdy se budou podílet na tvorbě procesu, přijdou s nápady a nebudou pouze přihlížet. Dostanou roli, která jim umožní, aby věci dělaly samy a objevovali svět a zároveň i své silné stránky.

Provázela vás podnikavost už odmalička, nebo jste se k ní dostala až v průběhu života? 

Upřímně o tom dost často přemýšlím. Mně pojem “podnikavost” vstoupil do života asi až před dvěma lety, kdy jsem dostala možnost se podílet na cestě a vzniku Asociace podnikavé Česko. Zároveň ale když jsem pochopila, jak široká a pestrá kompetence podnikavost je, došlo mi, že jsem se s ní sbližovala a nacházela ji v sobě v podstatě celý život v rámci své osobní i pracovní cesty. Asi nejvíc jsem se s ní potkala v rámci nadačních programů, které jsem vedla a které - prostřednictvím drobných dobrovolnických projektů - umožňovaly mladým lidem rozvíjet své dovednosti a učit se zrealizovat nějakou vlastní aktivitu od A do Z.  To bych dnes určitě zaobalila do slovíčka podnikavost. 

Kdo to je Anna Kačabová? 

Absolvovala obor Občanský sektor na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. Většinu své profesní cesty se věnuje oblastem komunikace, filantropie a vzdělávání a to jak v neziskové sféře, tak ve sféře soukromé a korporátní. Rozvíjela grantové a vzdělávací programy zaměřené na dobrovolnictví mladých lidí v Nadaci rozvoje občanské společnosti, pečovala o interní komunikaci a CSR strategii v české pobočce Citibank, několik let řídila firemní Nadaci O2 a stála v čele vzdělávacích a osvětových aktivit domácího hospice Cesta domů.

V současné době působí na volné noze jako konzultant v oblasti vzdělávání a vede neziskovou organizaci Asociace podnikavé Česko.

 

 

Zpět