Měníme osnovy

Zpět

Melichárková: Podle mě by měl být ve výuce aktivní žák, nikoliv učitel

30. 10. 2024 | Vendula Procházková

Říjen je měsícem podnikavosti, která patří mezi jednu z osmi klíčových kompetencí. Tu už několik let do výuky aplikují v ZŠ Horácké náměstí v Brně a moc se jim to daří. Získali certifikaci Podnikavá škola, mají obecní žákovský parlament a k podnikavosti motivují i rodiče. O tom, jak se k tomu dostali nám povyprávěla ředitelka školy, Ivana Melichárková.

Melichárková: Podle mě by měl být ve výuce aktivní žák, nikoliv učitel

Říjen je zaměřený na téma podnikavosti. Jak se vaše škola dostala až k certifikaci Podnikavé školy? 

Před několika lety nám přišla nabídka na zapojení se do nějakých podnikavých aktivit, kde byla možnost jednak ve školení pedagogů, druhak vyzkoušet projekty pro žáky. Nejprve jsme z toho byli trochu rozpačití, nevěděli jsme, co to znamená, ale měli jsme zájem zjistit více, tak jsme do toho šli. Zjistili jsme, že už spoustu těch podnikavých aktivit vlastně děláme a za to jsme byli oceněni. 

Následně jsme využili i nabídky dalšího vzdělávání pro vedení školy a zároveň nám bylo nabídnuto zapojit se i do certifikace, protože bylo vidět, že těch podnikavých aktivit děláme opravdu spoustu. Takže jsme prošli řízení, kdy jsme dostali nějaká kritéria, která by měla certifikovaná škola splnit. Zamysleli jsme se kde jsme a kam se chceme posunout, obhájili to a certifikaci získali. V rámci toho jsme si vytvořili profil podnikavého absolventa – jaké podnikavé vlastnosti by po ukončení naší základní školy měl mít. 

Jaké aktivity pro podporu podnikavosti u žáků děláte? A máte nějaký pozitivní příklad, kdy to funguje? 

Co se týká žáků, tak např. na adaptačním výjezdu mají naši šesťáci workshopy k podnikavosti od Asociace podnikavé Česko. V češtině využíváme skupinovou práci na obohacování českého jazyka, kdy musí žáci u neznámých slov vymyslet, co by asi mohly znamenat pomocí ilustrací, vyhledávání, slovníků a nakonec to prezentují celé třídě. V týmu mají učené role dopředu a na konci reflektují, jak se jim v té skupině dařilo. Takových aktivit máme i v dalších předmětech celou řadu.

Naše obec chtěla, aby tady vznikl obecní žákovský parlament, a tak jsme ho poskládali ze smíšených týmů z obou základních škol v naší obci. Poskytla místo, kde se mohli žáci potkávat a přicházet s podnikavými nápady ke zlepšení. Jsou plánována i setkání na obou školách a obec slíbila i finanční příspěvek. Baví mě sledovat, jak jsou děti z parlamentu zaneprázdněné, protože musí koordinovat celý tým a aktivity v něm. Těší mě, že jim to dělá radost a hlavně dává smysl něco posouvat a zlepšovat, protože to dělají především pro sebe navzájem.

Také pořádáme jarmark na Vánoce, kdy se děti učí, jak fungovat s finančním rozpočtem, jak si rozplánovat prodej výrobků, jak přichystat stánek apod. Zisk   této akce dělíme na tři části – první část je pro třídu, druhá pro školu a poslední jde na charitu. Ty dvě poslední vždy vybírá žákovský parlament složený ze zástupců jednotlivých tříd. 

V přípravném týdnu si děláme vlastní školení pro učitele a stanovujeme si tématické celky, abychom byli na nový školní rok připraveni. Potom v rámci hospitací sledujeme, které podnikavé aktivity žáci v hodinách dělají a jak je to baví. 

Zároveň se téma podnikavosti snažíme šířit i mezi veřejnost, kdy děláme tzv. ‚‚Kavárnu‘‘ na určité téma. Teď v říjnu jsme měli právě podnikavost a povídali jsme si tam o tom, jak ji máme aplikovanou do výuky a co by mohli například i rodiče dělat pro její podporu u svých dětí. 

Jakou máte návaznost na Asociaci podnikavé Česko? 

My spolupracujeme s Lipkou (výchova k podnikavosti), takže tím pádem i s podnikavým Českem, od kterého jsme získali spoustu materiálů a aktivit nejen pro vzdělávání vedení školy a pedagogů, ale i samotné žáky. Když jsem dělali audit, tak nám řekli, že moc děkují za to, co všechno směrem k podnikavosti děláme. 

Jakým způsobem zapojujete rodiče do nějakých podnikavých aktivit? 

Kromě těch již zmiňovaných kaváren, kam můžou samozřejmě přijít i rodiče, děláme tzv. brigádu na zahradě, kdy žáci s rodiči přijdou na školní zahradu a zapojí se do úklidu a úprav terénu. Také máme dny otevřených dveří, kdy se rodiče mohou přijít podívat, jak probíhá výuka a na cokoliv se zeptat. Často k nám chodí i zájemci o změnu školy a většinou se jim u nás opravdu zalíbí. 

Proč je pro vás osobně ta podnikavost důležitá?

Podle mě by měl být ve výuce aktivní žák, nikoliv učitel. Ten by měl být nejaktivnější, když si hodinu připravuje. Aby z ní neodcházel unavený, ale naopak žáci odcházeli nadšení a s novými vědomostmi v hlavě. Když si děti učivo vyzkouší na příkladech, objevují a vysvětlují si ho mezi sebou, tak je to ten nejefektivnější způsob učení. A to dokáže v žácích probudit právě tu podnikavost, vnitřní motivaci a především zvědavost, která je velice žádoucí.

Přečtěte si více o podnikavosti v rozhovoru s Annou Kačabovou, ředitelkou Asociace podnikavé Česko.

Zpět